Julgus olla nähtav: kuidas visuaalne identiteet ja stiil loovad persoonibrändist loo, mis kõnetab?

Lõbus pilt Evelin Orust, kus mõlemas käes on tennise jalats. Üks on hall ja tavaline, teine värviline ja kirev, kirjas Your Brand Up Studio.

Persoonibränd on teiste poolt tajutav kuvand kogu sinu olemusest – sealhulgas ka sinu stiilist. Riietusel ja teistel imagoloogilistel teguritel on brändingus väga suur roll. Need aitavad sul lihtsate vahenditega teiste hulgast silma paista ja eristuda. Sinu persoonibränd kujuneb suures osas esmamulje põhjal. Sellel, kuidas sa välja näed, on väga otsene mõju. Lohakas, räpane või suvaline välimus mõjub eemaletõukavalt – sama kehtib ka kohatu riietuse kohta, kui see ei lähe su olemusega kokku või sa seda enesekindlalt välja ei kanna.

Esmamulje räägib loo

Visuaalne kuvand tekib nii digikanalites leitava info põhjal kui ka väljaspool seda. Ükskõik kui tabava tutvustuse inimene enda kohta koostab, mõjutab esmamulje puhul väga palju ka välimus ning ümbritsev keskkond. Kui soovid oma persoonibrändiga tugevat esmamuljet luua, pead teadlikult panustama ka oma visuaalsesse väljendusse ja selle läbi mõtlema. Ning et olla tõeliselt autentne, peaks sinu elustiil toetama ja kandma edasi sama sõnumit, mida soovid oma brändiga edasi anda.

Kes sa oled, saab nähtavaks juba enne, kui sa sõnagi lausud

Persoonibränd on läbiv kogemus, mis tekib hetkest, mil keegi sind näeb. Sinu kehahoiak, värvivalik, riietus, toonid, mustrid ja isegi see, mida sa otsustad mitte kanda, on osa loost, mida endast räägid.

Tänapäeva maailmas, kus kõik on nähtaval ja igaüks võib olla nähtav, ei piisa enam sellest, et sul on midagi öelda – oluline on ka see, kuidas sa nähtav oled. Just siin muutuvad visuaalne identiteet ja isiklik stiil oluliseks tööriistaks.

Visuaalne identiteet kui aken sinu sisemaailma

Visuaalne identiteet võib anda endasi väga palju infot su kohta – millised väärtused, hoiakud ja isiksus sul on. Üks tundlik ja julge loovisik on öelnud, et tema riietusstiil on ta sisemaailma peegeldus. Ta ei kanna stiliseeritud maski, vaid laseb oma sisemisel maailmal vormuda mustriteks ja kangasteks. Just nende detailidega rõhutab ta oma  brändi tuuma: „See, mida ma kannan, on osa minu loost.”

Stiil kui maailmavaate peegel

Riietus ei ole kunagi pelgalt praktiline või moekas – selle abil saab väljendada lisaks ilule ka maailmavaadet. Kas usud loovusesse? Vabadusse? Võrdsusse? Või hindad hoopis taaskasutust või kvaliteeti? Need väärtused võivad peegelduda igas visuaalses valikus – olgu selleks minimalistlik joon, üllatav aksessuaar või julge kontrast.

Seetõttu peab ka riietus rääkima seda lugu, mida inimene soovib, et temast räägitakse. See ei tohiks olla  juhuslik, sest visuaalne mulje on sageli esimene ja kõige mõjusam.

Oma stiili leidmine kui eneseteadlikkuse teekond

Oma stiili leidmine on justkui avastusretk – enda tundmaõppimine läbi värvide, lõigete, tekstuuride ja detailide. Stiil ei ole staatiline, vaid areneb ajas koos inimesega. Kui keegi ütleb, et tal ei ole stiili, siis enamasti tähendab see, et tal pole veel olnud võimalust oma stiili kuulata.

Stiil tekib teadlikkusest ja peegeldab suhet iseendaga. Kui mõista, miks teatud valikud sind tõmbavad, miks mõnes riietuses tunned end „omana” ja teises „võõrana”, hakkab tekkima pilt ka visuaalsest identiteedist kui persoonibrändi sügavamast kihist.

Autentsus + teadlikkus = mõjus persoonibränd

Visuaalne identiteet ei ole ainult staatiline pilt – see on dünaamiline, nagu inimene ise. Nii nagu ettevõtetel, võib ka isiksustel olla visuaalne keel, mis põhineb  Karl Jungi arhetüüpidel:
– mõni kehastab Loojat – inimest, kes ei talu keskpärasust ja püüab iga väljendusviisiga tuua maailma midagi uut ja omanäolist;
– teine vastab Valitseja arhetüübile – sirgjooneline, autoriteetne ja kontrollitud;
– on ka Naljahamba ja Avastaja tüüpe, kes loovad ühendusi mängulisuse, elurõõmu ja seiklushimuga.

Üha enam väärtustatakse dünaamilisi visuaalseid identiteete – neid, mis kohanduvad erinevate kontekstidega, ent jäävad alati äratuntavaks. Nagu inimene, kes suudab esineda konverentsil, töötada loomingulises kollektiivis ja juhtida sotsiaalmeedia vestlust – olles iga kord erinev, aga alati tema ise.

Kõige olulisem on siiski see, et kõik need valikud oleksid päriselt sinu omad. Autentsus ei ole „brändi lisaväärtus” – see on usalduse alus. Ja just sellest kohalolust sünnib midagi, mis puudutab, liigub ja inspireerib. Kui sinu visuaalne identiteet räägib sama lugu, mida sa ise – jääb see lugu meelde. Ja mis veelgi olulisem: see ka kõnetab.

Siin on 10 praktilist soovitust, kuidas oma stiili persoonibrändingu seisukohast paika panna

  1. Kaardista oma väärtused – vali kolm kuni viis märksõna, mis kirjeldavad sind inimesena, ja lase neil suunata visuaalseid valikuid.

  2. Tunne oma arhetüüpi – kas oled loov looja, analüütiline juht või spontaanne naljahammas? See aitab sul oma stiilikeelt paremini leida.

  3. Loo oma „stiilitahvel” (style moodboard) – kasuta Pinterestit või Canvat, et koguda pilte, mis sind visuaalselt kõnetavad.

  4. Vali signatuurvärv(id) – leia toonid, mis toovad esile su isikupära ja mida saad järjepidevalt kasutada nii tööl kui vabal ajal.

  5. Analüüsi ja küsi tagasisidet – küsi teistelt, mis on nende arvates sinu kõige selgem visuaalne märksõna, värv või aksessuaar, mis neile just sinuga seostub. 

  6. Katseta turvaliselt – loo pildiseeria erinevates riietustes ja keskkondades ning analüüsi, millised pildid „töötavad” su enda meelest kõige paremini.

  7. Ole järjepidev, aga paindlik – defineeri stiil, mis on äratuntav, kuid lase sellel areneda koos sinuga.

  8. Kanna ainult seda, milles tunned end autentselt – kui tunned end mugavalt ja enesekindlalt, on see ka nähtav.

  9. Ära karda olla märgatav – julgus on osa nähtavusest. Väike risk värvi, mustri või lõikega võib olla brändi võti.

  10. Tee visuaalne audit oma digikanalites – vaata üle profiilipildid, bännerid, Instagrami voog jne – kas kõik räägivad sama lugu?